Partnerzy serwisu:
Pasażer

PKP SA: Kolej towarowa na marginesie polityki UE

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
PKP SA: Kolej towarowa na marginesie polityki UE
fot. Roman Czubiński
Kryzys w przewozach towarowych ma charakter ogólnoeuropejski, a do najważniejszych jego przyczyn należy wzrost cen prądu. Inną bolączką jest wciąż zbyt rzadka sieć terminali, utrudniająca korzystanie z usług kolei nadawcom oddalonym od infrastruktury kolejowej – stwierdził prezes PKP SA Alan Beroud podczas debaty otwarcia targów TRAKO 2025. Wypowiedział się też zdecydowanie za korzystnymi dla kolei zmianami w unijnej polityce klimatycznej.

Prezes PKP SA, wybrany wczoraj na przewodniczącego Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej, wyliczył pięć przyczyn złej sytuacji na rynku kolejowych przewozów towarowych. Pierwszą z przeszkód są wysokie ceny energii elektrycznej, które dla przewoźników stanowią ok. 30% kosztów. Potrzeba więc nowych rozwiązań w zakresie finansowania kosztów operacyjnych kolei.

Polityka klimatyczna UE do zmiany

Druga przyczyna słabnącej konkurencyjności kolei towarowej to fakt jej pozostawienia – jak wyraził się Beroud – „na marginesie” polityki klimatycznej Unii Europejskiej. – Trzeba to zmienić, jeśli branża ma przetrwać – podkreślił. Zwrócił uwagę na fakt, że kolej jest nie tylko najbardziej ekologicznym środkiem transportu lądowego, ale i – w przeciwieństwie chociażby do motoryzacji – sektorem praktycznie w 100% opanowanym przez firmy europejskie, również jeśli chodzi np. o producentów taboru. – Czas, by UE strategicznie określiła, co jest dla niej ważne z tego punktu widzenia – apelował prezes PKP SA.

Kolejne zjawiska utrudniające rozwój sektora przewozów ładunków to – według mówcy – zbyt duże obciążenie administracyjne i regulacyjne oraz utrzymujące się mimo dużych inwestycji niedostatki infrastrukturalne (zbyt niska interoperacyjność i wąskie gardła na sieci). Mimo wymienionych wyżej czynników cena za tonokilometr przewozu ładunku wciąż pozostaje w miarę konkurencyjna wobec transport drogowego. Tym, co przesądza w wielu przypadkach o wyborze samochodu ciężarowego zamiast pociągu, jest jednak piąta przeszkoda: kwestia „ostatniej mili” – dostępności na początkowym i końcowym odcinku trasy przewozu. – Sieć terminali intermodalnych musi być gęstsza – stwierdził Beroud.

Stawka jest wysoka. – Cały europejski sektor kolejnictwa to 257 mld euro w PKB (niemal tyle, ile cała ekonomia Grecji) i 3 mln miejsc pracy (tyle ile w całej Irlandii) – przytoczył dane prezes PKP SA. – Chodzi więc o nasze bezpieczeństwo i przyszłość. Zamiast pytać o to, ile pieniędzy z budżetu krajowego i unijnego możemy wydać, postawmy pytanie inaczej: co chcemy i musimy osiągnąć? – przekonywał. Konkurencyjność kolei wymaga, jak stwierdził, nie tylko zmian we wspomnianym Europejskim Systemie Handlu Emisjami, ale także rozwoju sieci kolei dużych prędkości, która powinna połączyć co najmniej wszystkie stolice lądowych państw członkowskich UE.

Dziś zaplecze frontu, jutro – odbudowy

Ważnym i pilnym w obecnej sytuacji geopolitycznej celem jest też udoskonalenie systemów cyberbezpieczeństwa. – Z drugiej strony warto przeanalizować przypadek Ukrainy: Ukrzaliznycia w czasie wojny świetnie się spisała, bywa wręcz nazywana „drugą ukraińską armią”. Jest ona jednak koleją raczej starej daty, mniej nasyconą nowoczesnymi technologiami. Dzięki mniejszemu stopniu elektryfikacji niż u nas jest koleją bardziej odporną – zwrócił uwagę na paradoks prezes PKP SA. – Po ataku dronów łatwo odbudować tory, sieć trakcyjną – znacznie trudniej. Potrzebujemy więc oprócz systemów też dobrej warstwy konwencjonalnej – i musimy mieć możliwość szybkiego przełączania między nimi – wyciągnął wniosek.

Mówiąc o kolei w kontekście Ukrainy, nie sposób pominąć jej roli w przyszłej powojennej odbudowie. – Już dziś jesteśmy bramą kolejową do Ukrainy: zmiana wózków w wagonach lub przeładunek odbywa się na naszej granicy. By utrzymać tę rolę, potrzebujemy współpracy – zaznaczył Beroud. Jak stwierdził, wczorajsze spotkanie z kierownictwem Kolei Ukraińskich było bardzo owocne, a strona ukraińska zapowiedziała propozycje wielu wspólnych projektów. – Czekamy na nie. Musimy znaleźć finansowanie, zbudować solidne ramy rynkowe i przyjąć odpowiedzialność wobec inwestorów. Wtedy będziemy mogli zbudować infrastrukturę potrzebną dla utrzymania roli hubu logistycznego – wyliczył.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

TRAKO: PESA pokazuje Gamę 3.0

Tabor i technika

TRAKO: PESA pokazuje Gamę 3.0

Jakub Rösler 23 września 2025

PKP Intercity blisko ogłoszenia przetargu na pociągi minimum 320 km/h

Tabor i technika

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

TRAKO: PESA pokazuje Gamę 3.0

Tabor i technika

TRAKO: PESA pokazuje Gamę 3.0

Jakub Rösler 23 września 2025

PKP Intercity blisko ogłoszenia przetargu na pociągi minimum 320 km/h

Tabor i technika

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij